TAROM avea la finele anului 2022 peste 81 de milioane de lei datorii față de statul român și alte zeci de milioane de lei față de cel puțin două aeroporturi.
Compania aeriană de stat avea la data de 31 decembrie 2022, potrivit Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), o datorie de 81.068.318 de lei față de statul român.
Din această sumă, 30.064.802 de lei reprezintă datoria TAROM față de bugetul de stat, iar la bugetul asigurărilor sociale compania datorează 40.317.906 de lei.
Aceasta datora bugetului asigurărilor de sănătate, la sfârșitul anului trecut, alte 10.685.610 de lei, conform datelor făcute publice de ANAF.
În comparație cu datoriile avute de TAROM la finalul lunii iunie 2022 față de stat, valoarea totală a acestora a crescut cu 279 de mii de lei, de la 80.789.018 de milioane la 81.068.318 de lei.
Pe lângă datoriile față de bugetele statului român, TAROM mai datorează și CN Aeroporturi București (CNAB) câteva zeci de milioane de lei.
Valoarea datoriei este necunoscută, însă în octombrie 2022 compania aeriană a confirmat pentru BoardingPass că datorează 149 de milioane de lei companiei care administrează cele două aeroporturi din capitală, detalii aici.
Între timp, este posibil ca această datorie să fi fost redusă, însă la începutul lunii ianuarie 2023 Consiliului de Administrație al CNAB i-a fost solicitat, din nou, să ia „toate măsurile pentru asigurarea recuperării debitelor restante”.
Această solicitare vizează și datoriile pe care Blue Air le are față de CNAB. Valoarea acestei datorii este, de asemenea, necunoscută, CNAB refuzând în trecut să ofere cifre exacte.
La rândul său, acționarii TAROM au aprobat în prima săptămânii a lunii februarie 2023 constituirea unei garanții imobiliare în favoarea CNAB, însă în documentele publice nu se oferă detalii concrete despre ce imobil ar fi vorba și care este valoarea sa.
Până la publicarea acestui articol, CNAB nu a dat în judecată compania aeriană de stat pentru a-și recupera sumele pe care TAROM i le datorează.
De asemenea, este necunoscut dacă sau ce măsuri a luat CN Aeroporturi București pentru recuperare datoriei de la compania aeriană.
Pe lângă datoriile față de statul român și față de compania care administrează aeroporturile din București, TAROM mai are datorii cunoscute și față de aeroportul „Avram Iancu” din Cluj Napoca.
La finalul lunii ianuarie 2023, aeroportul clujean a dat în judecată compania aeriană de stat și încearcă să-și recupereze datoriile de la TAROM printe-o procedură simplificată, pe cale de ordonanță de plată.
Termenele de judecată a celor două dosare deschise în ianuarie 2023 sunt în 22 februarie, respectiv 14 martie 2023. Tot în 14 martie se va judeca și dosarul unei ordonanțe de plată deschis de aeroportul din Cluj Napoca împotriva TAROM în noiembrie 2022.
În documentele publice nu e precizată datoria pe care compania aeriană de stat o are față de aeroportul din Cluj Napoca, iar în trecut aeroportul a refuzat să ne ofere astfel de informații.
Însă, potrivit informațiilor BoardingPass, datoria TAROM față de aeroportul clujean se ridică la câteva milioane de lei.
În ultimii patru ani și jumătate, aeroportul „Avram Iancu” din Cluj Napoca nu s-a mai judecat cu compania aeriană deținută de statul român.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.
Tarom,o altă companie care este lăsată să facă ce vrea Mai ales că este o companie de stat.
1. CNAB a încălcat legea prin solicitarea unei chirii pentru terenul de sub hangarul Tarom întrucât nu are drept de proprietate asupra acestuia ci doar un drept de folosință gratuită
2. In mod normal sumele încasate ilegal din anul 2000 pana in prezent ar trebui returnate către Tarom cu dobânzile si penalitatile legal prevăzute
3. Sumele estimate a fi returnate se estimează a fi in jurul a 20 milioane USD
4. Legea in Romania permite insa recuperarea doar pentru ultimii trei ani ceea ce va produce un conflict juridic mai ales ca statul roman este proprietarul celor doua companii si ale terenului respectiv. Practic statul s-ar da singur in judecată si tot statul ar judeca cauza!