Aproape un milion de pasageri au călătorit în decursul anului 2023 pe zborurile comerciale regulate operate pe rute interne în România.
În perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2023, 23.234.580 de pasageri au folosit aeroporturile din România, iar dintre aceștia 905.058 au călătorit pe zboruri regulate operate pe rute interne din țara noastră.
În 2019, traficul intern de pasageri a fost de 1.318.544, în 2020 de 432.388, iar în 2021 de 670.629. În anul 2022, traficul a crescut din nou, până la 974.658 de pasageri interni înregistrați.
Însă, în 2023 numărul pasagerilor care au zburat pe rute interne a început să scadă din nou, acesta fiind cu 7,1% mai mic decât în anul 2022 și cu 31,4% mai mic decât în 2019.
Motivul scăderii semnificative a traficului de pasageri poate fi găsit, probabil, în suspendarea din septembrie 2022 a operațiunilor aeriene de către compania low-cost Blue Air.
Conform datelor obținute de la Compania Națională Aeroporturi București (CNAB), Blue Air a operat 430 zboruri între București – Cluj Napoca – București, 404 zboruri pe ruta București – Iași – București în 2022, iar anul trecut acestea au dispărut complet.
De asemenea, compania aeriană low-cost a operat și 50 zboruri pe ruta Cluj Napoca – Constanța – Cluj Napoca, transportând 6.824 pasageri între litoralul românesc și inima Transilvaniei în anul 2022.

TAROM, HiSky și AirConnect au operat în 2023 un total de 13.008 zboruri către 11 destinații interne. Nouă dintre cele 11 rute interne pe care au fost operate zboruri regulate în anul 2023 au avut legătură cu aeroportul „Henri Coandă” (Otopeni) din București, conform datelor INS.
Celelalte două rute au fost rute sezoniere, fiind operate de compania aeriană AirConnect în perioada estivală: Cluj Napoca – Constanța – Cluj Napoca și Timișoara – Constanța – Timișoara.
Cea mai aglomerată rută internă a fost ruta București – Cluj Napoca – București, operată de companiile aeriene TAROM și HiSky, cu 294.773 de pasageri care au călătorit între cele două orașe în anul precedent.
A doua rută ca trafic a fost București – Timișoara – București, operată de TAROM, HiSky și AirConnect, în timp ce a treia cea mai aglomerată rută a fost București – Iași – București, operată exclusiv de TAROM.
Diferența dintre a doua și a treia rută, ca trafic, a fost de 118.063 de pasageri și 640 de zboruri.
Rută aeriană | Nr. zboruri | Nr. pasageri | Medie pasageri/zbor |
București – Cluj Napoca – București | 3.664 | 294.773 | 81 |
București – Timișoara – București | 3.263 | 273.304 | 84 |
București – Iași – București | 2.623 | 155.241 | 59 |
București – Oradea – București | 1.272 | 78.526 | 62 |
București – Suceava – București | 1.098 | 53.226 | 48 |
București – Baia Mare – București | 554 | 31.015 | 56 |
București – Satu Mare – București | 222 | 10.672 | 48 |
Cluj Napoca – Constanța – Cluj Napoca | 52 | 2.431 | 47 |
București – Sibiu – București | 132 | 2.183 | 17 |
Timișoara – Constanța – Timișoara | 51 | 1.973 | 39 |
București – Târgu Mureș – București | 97 | 1.714 | 18 |
Total | 13.008 | 905.058 | 70 |
Dacă analizăm gradul de încărcare a zborurilor, putem observa că ruta București – Timișoara – București a avut cel mai mare succes, cu o medie de 84 de pasageri pe zbor. Aceasta e urmată de ruta București – Cluj Napoca – București, cu o medie de 81 de pasageri pe zbor.
Cel mai mic raport pasageri/zbor a fost înregistrat pe rutele București – Sibiu – București și București – Târgu Mureș – București, cu o medie de 17, respectiv 18 pasageri pe zbor.
Ambele rute au fost operate de AirConnect începând din martie 2023. Ruta București și Târgu Mureș a fost suspendată de către companie în 25 iulie 2023, iar zborurile de pe ruta dintre București și Sibiu au fost suspendate câteva zile mai târziu, pe 2 august 2023.
În anul 2024, sunt disponibile 7 rute interne regulate pentru publicul călător, care sunt deservite de companiile aeriene HiSky și TAROM, toate fiind operate din București. AirConnect a suspendat zborurile sale regulate la finalul anului precedent.
Cel mai aglomerat aeroport pentru trafic intern de pasageri a fost aeroportul „Henri Coandă” (Otopeni) din București (49,5%), urmat de aeroportul „Avram Iancu” din Cluj Napoca (16,3%).
În ceea ce privește transportul intern de marfă, cel mai mare trafic a fost înregistrat la Cluj Napoca (43%), în timp ce aeroportul „Henri Coandă” (Otopeni) din București a avut o cotă de piață de doar 28,8% în transportul intern de marfă în anul precedent.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.