Un avion al companiei Turkish Airlines s-a aliniat incorect pe pista de decolare a aeroportului „Henri Coandă” (Otopeni) din București și a distrus mai multe balize.
Airbusul A330-300 înmatriculat TC-LOC care operase în seara zilei de 17 aprilie 2024 zborul Turkish Airlines TK1046 pe ruta București – Istanbul a fost avariat și a distrus mai multe balize de pe marginea pistei din cauza alinierii eronate pe pistă.
Concret, piloții ar fi aliniat avionul pe linia balizajului luminos marginal dreapta al pistei 26L, în loc de linia balizajului luminos de pe centrul pistei, iar acest lucru este vizibil și pe datele înregistrate de Flightradar24.

În raportul preliminar emis de Autoritatea de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS) pentru acest incident, se arată că, ulterior decolării, „în timpul controlului stării pistei de decolare/aterizare, personalul care administrează suprafața de mișcare a constatat distrugerea unui număr de zece balize marginale pe partea de nord a pistei 26L”.
De asemenea, în raportul publicat de Autoritate în 21 mai 2024 se mai precizează că „a mai fost distrus un panou de informare care indică ieșirea de pe calea de rulare G și a fost constatată și exfolierea unei porțiuni din acostamentul pistei, pe partea de nord, pe lungimea zonei în care balizele au fost sparte”.
AIAS mai transmite că avionul implicat în acest accident „a aterizat la ora 20:27UTC pe aeroportul Istanbul, fiind oprită, după rulaj, pe una din căile de rulare în urma raportării de către echipaj a unei probleme tehnice la trenul de aterizare față”.
Comandantul care se afla în cabina de pilotaj a avionului are 55 de ani, iar copilotul are 44 de ani și ambii dețin licențe valabile. Incidentul a avut loc la ora locală 22:31.
La bordul avionului se aflau 258 de pasageri și zece membri ai echipajului, potrivit Autorității de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (AIAS), și nu au existat persoane rănite.
De asemenea, AIAS susține că Compania Națională Aeroporturi București (CNAB) „a procedat la înlocuirea imediată a balizelor sparte, fără a interfera cu traficul aerian, astfel încât deteriorarea suprafeței de mișcare să fie eliminată fără a fi nevoie de emiterea unui mesaj NOTAM pentru suspendarea operațiunilor aeriene de pe pista 26L”.
Airbusul de tip A330-300 implicat în acest accident a fost reținut la sol, probabil pentru reparații, timp de opt zile, acesta fiind reintrodus la zbor în dimineața zilei de 28 aprilie 2024.
Investigația acestui incident grav este în curs de desfășurare. La finalizarea acesteia, concluziile și cauza probabilă a producerii evenimentului vor fi publicate de AIAS în raportul final.
Într-un incident similar a fost implicat în 13 octombrie 2016, tot la aeroportul „Henri Coandă” (Otopeni) din București, și un ATR 42 operat de TAROM, detalii aici.

Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.