BoardingPass.ro is for sale! Contact us

Un sindicat TAROM amenință cu grevă din cauza „legii austerității”

Catering TAROM / Foto: BoardingPass

Membrii Sindicatului Unit TAROM (SUT) atenționează că, începând cu data de 1 decembrie 2023, nu vor mai ridica niciun avion de la sol, dacă TAROM nu va fi exceptată de la prevederile Legii 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare.

Actualizare, 23 noiembrie 2023

TAROM comunică faptul că toate operațiunile sale, inclusiv cele principale cu derulare prin flota, respectiv serviciile de operare curse spre toate destinațiile, vor continua să se deruleze în condiții normale, data de 1 decembrie marcând momentul de sărbătoare națională pentru toți românii, inclusiv pentru angajații TAROM.

Referitor la impactul pe care Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, TAROM, în calitate de companie deținută de statul român salută intenția legiuitorului de a stopa risipa bugetară și acționează în mod firesc pentru susținerea intereselor statului român de a administra o afacere competitivă în plan concurențial, inclusiv prin proceduri legale care să conducă la exceptarea TAROM de la anumite prevederi ale legii anterior menționate.

Consiliul de Administrație al TAROM a avizat încă din 20 octombrie Memoriul de exceptare care a fost transmis și se află în procedură firească de aprobare în Adunarea Generală a Acționarilor. Înțelegem dorința expansivă de comunicare și acțiunea Sindicatului Unit Tarom de a depune propriul Memoriu, în paralel cu cel depus la Ministerul Transporturilor și fundamentat oficial direct de către companie, pentru că anumite prevederi ale legii care vizează îndeosebi autoritățile și instituțiile publice pot avea un altfel de efect asupra companiilor de stat care acționează efectiv în piețe concurențiale.

Suntem convinși că statul roman va acționa mereu în interesul cetățenilor săi, prin urmare nu avem îndoieli referitoare la faptul că, dacă vor fi aprobate excepții fundamentate, TAROM se va regăsi pe această listă”, declară Bogdan Popescu, directorul general al TAROM.

În situația în care TAROM nu va fi exceptată de la prevederile acestei Legi a “rușinii naționale” iar alte companii cu capital majoritar de stat, dar care nu lucrează neapărat într-o piață concurențială vor fi exceptate, noi, membrii Sindicatului Unit TAROM (SUT), începând cu 1 decembrie 2023, piloți, însoțitori de bord, mecanici de aviație, personal operativ de sol nu vom mai ridica niciun avion de la sol”, transmite Sindicatul Unit TAROM (SUT).

În urma apariției „legii austerității”, Sindicatul Unit TAROM a depus un Memorandum la Guvern și la ministerul Transporturilor pentru a cere exceptarea companiei aeriene de stat de la prevederile acesteia, potrivit Agerpres.

Constatăm din presă, cu nesurprindere, că încă o dată domnul Grindeanu, ministru al Transporturilor, prin discutarea în Guvern a unui Memorandum de exceptare de la prevederile acestei legi a CFR Călători, CFR Marfă și a Metrorex, a uitat de compania de aviație TAROM. Dorim să-l întrebăm și pe această cale, că pe cea sindicală specificată de Legea 367/2022 nu dorește să discute cu noi, de ce discriminează iar angajații companiei TAROM? Activitatea din aviație nu este interesantă pentru dumneavoastră domnule ministru?”, arată sindicaliștii.

Sindicatul subliniază că a semnalat în Memorandum că prevederile Legii ar urma să instituie condiții restrictive pentru TAROM, de natură să pună compania în inferioritate concurențială, deoarece vor conduce la crearea unui cadru de funcționare necompetitiv în raport cu operatorii privați din domeniu, într-un mediu concurențial acerb și complet liberalizat în ceea ce privește accesul pe piața serviciilor de transport aerian și politicile tarifare.

De asemenea, vor determina limitarea dezvoltării și adâncirea unui deficit, deja existent, de personal specializat în cadrul companiei, împiedicând angajarea sau menținerea personalului înalt specializat prin pachete salariale atractive în raport cu oferta din piața muncii și gestionarea flexibilă a bugetului de salarii, în funcție de necesitățile de operare, dar și de fluctuațiile manifestate pe piața muncii din domeniul aviației comerciale.

Ținând cont că TAROM este o întreprindere publică finanțată integral din venituri proprii, care acționează într-o piață concurențială, în permanentă schimbare, restricțiile impuse prin prevederile Legii, care pot fi explicabile în cazul unor întreprinderi publice care acționează într-o piață neconcurențială, în mod evident, în cazul TAROM vor împiedica derularea eficientă a activităților economice.TAROM nu va putea deveni profitabilă în aceste condiții concurențiale, în care operatorii aerieni privați concurenți, români sau străini, nu trebuie să facă față unor condiții restrictive în gestionarea resurselor umane, materiale și tehnice, astfel că se impune exceptarea Companiei Naționale de Transporturi Aeriene Române – TAROM S.A. de la aplicarea prevederilor prin care operatorul aerian național va fi pus în dezavantaj concurențial, ca urmare a imposibilității de a asigura un regim de normalitate în vederea soluționării operative a cerințelor pieței”, susțin sindicaliștii.

Aceștia mai atrag atenția că, în cazul punerii în aplicare a Legii, TAROM ar fi în imposibilitatea de a respecta drepturile prevăzute în favoarea salariaților săi de Legea nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronavigant sau de Legea nr. 95/2008 Statutul personalului nenavigant tehnic din aviația civilă din România.

Potrivit art. 6 din Statutul personalului aeronavigant, activitatea personalului aeronautic civil navigant profesionist se desfășoară în condiții speciale de muncă. Totodată la art. 17 din acest Statut se prevede că: „Drepturile de salarizare ale personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviația civilă din România, cuprinzând salarii, indemnizații de zbor, sporuri și alte adaosuri, precum și drepturile specifice privind concediul de odihnă suplimentar, concediul de recuperare, diurnă de deplasare, condiții de cazare, alimentație de întărire și protecție a organismului, asigurare de sănătate, asigurare de viață, asigurare de accidente pe durata executării misiunilor de zbor și alte drepturi specifice se acordă de către angajator, diferențiat, pe categorii de personal, în funcție de: calificările și licențele deținute, activitățile și misiunile executate, condițiile de muncă specifice, nivelul de pregătire profesională, funcția deținută la bordul aeronavei civile, responsabilitățile acordate și riscul asumat”.

De asemenea, potrivit art. 42 din același Statut, personalul aeronautic civil navigant profesionist din aviația civilă beneficiază, printre altele, de următoarele drepturi: salarizare specială, cu încadrare într-o grupă distinctă de salarizare, stabilită prin contractele colective și/sau individuale de muncă pentru societățile comerciale și prin grile de salarizare pentru unitățile bugetare, în funcție de nivelul pregătirii profesionale, licența de zbor, calificările obținute, funcția deținută la bordul aeronavei civile, complexitatea activității desfășurate, responsabilitățile acordate și riscul asumat; sporuri specifice activității de zbor, datorate condițiilor speciale de muncă existente în mediul aerian, suprasolicitării psihice și nervoase, stresului, zgomotului intens și de lungă durată, pericolului, nocivităților, radiațiilor și radiațiilor cosmice, substanțelor chimice toxice, accelerațiilor și vibrațiilor, după cum urmează: spor de aviație; spor pentru condiții speciale de muncă; spor pentru condiții deosebite de muncă; spor pentru condiții grele de muncă; spor de periculozitate; spor de radiații și radiații cosmice; spor de stres; spor de cască radio; spor de condiții nocive; spor de ecran; spor pentru zborul la joasă înălțime; spor de tratamente aviochimice; spor de acrobație.

Aceste sporuri se aplică diferențiat, în funcție de specificul activității de zbor pentru fiecare categorie de personal aeronautic civil navigant profesionist, și pot fi incluse în salariul de bază sau așa cum va fi convenit în contractele colective și/sau individuale de muncă încheiate cu angajatorul.

Totodată, beneficiază de spor de vechime în muncă stabilit conform legii și indemnizație orară de zbor sau indemnizație pe ora de serviciu pentru zbor, stabilită pe categorii de personal aeronautic civil navigant profesionist, pe funcții îndeplinite la bordul aeronavei și pe tipuri de aeronave civile.

Cuantumul acesteia este stabilit prin contractele colective și/sau individuale de muncă pentru societățile comerciale și prin grile de salarizare pentru unitățile bugetare.

Ori, aplicarea Legii ar pune TAROM în imposibilitatea de a asigura personalului aeronavigant remunerația corespunzătoare activității de zbor conform Statutului personalului aeronavigant. De asemenea, nu s-ar mai putea aplica prevederile Legii 95/2008 Statutul personalului nenavigant tehnic din aviația civilă în toate aspectele legii, inclusiv acordarea celor 18 salarii compensatorii la ieșirea la pensie, ducând la migrarea personalului tehnic din TAROM, personal puternic calificat și certificat, către companiile concurente. Astfel, limitarea, în baza art. XXXVII alin. (6) din Lege, a remunerației personalului aeronavigant prin raportare la remunerația membrilor Consiliului de Administrație sau, după caz, a personalului din conducerea executivă ar duce la imposibilitatea TAROM de a respecta drepturile prevăzute de lege pentru personalul aeronavigant, ducând atât la încălcarea dreptului acestora la muncă, cât și la afectarea siguranței zborului”, semnalează reprezentanții SUT.

Potrivit acestora, drepturile personalului TAROM sunt prevăzute atât de legislația specifică activității aeronautice, cât și de Contractul Colectiv de Muncă la nivel de unitate iar angajatorul nu poate modifica unilateral contractele individuale de muncă încheiate cu salariații.

Astfel, aplicarea prevederilor Legii ar pune Compania în situația de a încălca atât Contractul Colectiv de Muncă la nivel de unitate, cât și contractele individuale de muncă ale salariaților, cu consecința previzibilă a inițierii de către salariați a conflictelor individuale de muncă în scopul asigurării respectării drepturilor ce li se cuvin, dar și a conflictului colectiv de muncă, ce poate ajunge până la grevă, determinând imposibilitatea TAROM de a-și exercita activitatea.

Totodată, consecința indirectă a aplicării prevederilor Legii va fi reprezentată de încălcarea dreptului salariaților la negocieri colective.

Sindicatul Unit TAROM (SUT) a transmis încă din luna iulie o Notificare de declanșare a Conflictului Colectiv de Muncă înregistrată SG cu nr. 3216/14.07.2023, notificare la care se vor mai adăuga încă alte multe nerespectări ale CCM în vigoare”, punctează sindicaliștii.

» 🏢 Detalii complete despre compania aeriană TAROMnou

Abonează-te la BoardingPass Plus
Abonamentul BoardingPass Plus îți oferă acum acces la versiunea fără reclame a site-ului nostru și acces la articolele care conțin informații obținute în exclusivitate de BoardingPass.

Deții deja un abonament BoardingPass Plus?

⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.





Total
0
distribuiri
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Articolul anterior

ANALIZĂ Șase decese în 2022 din accidente aviatice în România

Articolul următor

Wizz Air reia zborurile dintre București și Salzburg în 2024

Articole similare

Abonează-te la BoardingPass Plus pentru:

  • acces la articolele și analizele publicate în exclusivitate pe site;
  • a accesa un număr nelimitat de articole publicate pe site;
  • acces la profilurile complete ale companiilor aeriene din România;
  • acces la versiunea fără reclame a site-ului nostru;
  • a fi printre primii care află cele mai importante știri din industrie.
Abonează-te acum nou
Profilul complet al acestei companii aeriene va fi disponibil în curând.

Abonament BoardingPass Plus

Dacă ești deja abonat la BoardingPass Plus, te rugăm să te conectezi pe site folosind numele de utilizator și parola contului tău.

În cazul în care nu ești abonat dar dorești să o faci, poți să te abonezi acum la BoardingPass Plus rapid și simplu.

De ce să cumperi un abonament BoardingPass Plus? Află aici.

Abonează-te la buletinul informativ Din aviație

Abonează-te gratuit la buletinul nostru informativ și îți trimitem în fiecare dimineață de vineri pe e-mail cele mai noi și importante știri din industria aviatică locală și globală.

Abonament BoardingPass Plus

Dacă ești deja abonat la BoardingPass Plus, te rugăm să te conectezi pe site folosind numele de utilizator și parola contului tău.

În cazul în care nu ești abonat dar dorești să o faci, poți să te abonezi acum la BoardingPass Plus rapid și simplu.

De ce să cumperi un abonament BoardingPass Plus? Află aici.

Abonează-te la buletinul informativ Din aviație

Abonează-te gratuit la buletinul nostru informativ și îți trimitem în fiecare dimineață de vineri pe e-mail cele mai noi și importante știri din industria aviatică locală și globală.

Total
0
Share