Miercuri am publicat pe rețelele de socializare un clip cu un Airbusul A318 TAROM care a fost tăiat, apoi am făcut greșeala să citesc comentariile de la postările despre Airbusurile A318 și sunt uimit de nebuniile pe care multă lume le scrie.
Pentru context, cele patru avioane A318 care au fost deținute de TAROM sunt printre foarte puținele avioane de acest tip care mai zboară în întreaga lume.
În acest moment mai sunt active doar CINCI avioane Airbus A318 comerciale: unul la compania aeriană de stat, restul la compania aeriană Air France.
La fel ca TAROM, și celelalte companii aeriene care au avut în flotă Airbus A318, precum Air France, British Airways, Avianca, au scăpat de ele și, deloc surprinzător, toate au avut aceeași soartă – casare.
Faptul că TAROM a găsit o companie care să îi cumpere mașinăriile nedorite de nimeni e o mică realizare, deoarece alternativa era să taie ea înșiși aceste avioane și să obțină de pe urma lor doar banii de la „fier vechi”.
O acțiune precum cea făcută de cumpărătorul avioanelor probabil putea fi realizată și de TAROM, însă vânzarea componentelor care pot fi reutilizate pe alte avioane și recondiționarea lor ar fi necesitat investiții pentru a le crește valoarea și ar fi durat timp, TAROM nefiind specializată pe revânzarea de componente pentru avioane.
Iar TAROM, și alte companii cu situație financiară precară, nu au timp să aștepte ani de zile cu componente pe stoc sperând că le va vinde. Așadar, vânzarea avioanelor „așa cum sunt, acolo unde sunt” e o soluție bună și des întâlnită în industrie. Practic compania aeriană a încasat banii fără a mai face cheltuieli, iar stresul a rămas pe capul altora.
În ceea ce privește continuarea exploatării acestor Airbusuri A318, chiar dacă au mai puțin de 20 de ani vechime, acest lucru nu mai e viabil din punct de vedere financiar.
Aceste avioane au nevoie de întreținere și reparații pentru a mai putea fi exploatate, consumă mult și au capacitate de transport redusă. Simplu spus, nu mai e fezabil să investești în ele.
O altă problemă ar fi și faptul că TAROM nu prea își mai permite să investească în așa ceva, iar dispariția lor din flotă va rezulta și în alte beneficii operaționale și financiare.
O explicație mai simplificată: aceste avioane sunt precum o mașină mai veche cu care e nevoie să cheltui bani pe reparații capitale pentru a trece ITP-ul, însă la un moment dat constați că banii necesari pentru reparații îți pot aduce alte beneficii.
A mai apărut și ideea că aceste avioane și-ar fi avut locul într-un muzeu… În care muzeu? Ați văzut cum arată Muzeul de Aviație? De ce să duci un A318 în muzeu? De ce nu un Boeing 737 sau ATR?
De asemenea, cine să le cumpere și să le doneze muzeului? Cine să suporte costurile semnificative de dezmembrare și transport?
TAROM nu își permite acum să facă acte caritabile, iar ratarea oportunității de a vinde avioanele cu circa zece milioane de euro pentru a le dona unui muzeu ar fi o nebunie, ținând cont de nevoia acută de bani de care TAROM are nevoie.
De asemenea, apariția într-un muzeu a acestor avioane nu ar fi ajutat TAROM cu aproape nimic, asta nu-i aduce bani, nu-i aduce faimă.
Nici transformare lor într-un restaurant, o cafenea, un hotel și ce alte nebunii s-au mai propus nu e o opțiune. Adică e o opțiune, dar nu pentru TAROM.
Așa cum mai spuneam recent, TAROM are nevoie uriașă de bani, deoarece trebuie să cotizeze cu peste 77 de milioane de euro pentru implementarea planului de restructurare, pe lângă suma primită de la guvern. Iar TAROM nu are acești bani, așadar vinde active.
Alternativa la toate aceste acțiuni ar fi ca TAROM să rămână cu aceste active, după care toată lumea plânge, și să tragă obloanele prăvăliei câteva luni mai târziu, iar în astfel de situații decizia e clară și, din fericire, e luată în direcția care trebuie.
» 🏢 Detalii complete despre compania aeriană TAROMnou
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.