Urmărește-ne

Zboruri suprarezervate: de ce se întâmplă și ce drepturi ai

  1. BoardingPass.ro
  2. Curiozități
  3. Zboruri suprarezervate: de ce se întâmplă și ce drepturi ai
Foto: Reuters

Curiozități

Zboruri suprarezervate: de ce se întâmplă și ce drepturi ai

Suprarezervarea zborurilor, sau overbookingul, este o practică des folosită de marea majoritate a companiilor aeriene din întreaga lume dar și a hotelurilor însă în astfel de situații modul în care problema este rezolvată diferă de la companie la companie, în ciuda faptului că există reglementări internaționale pentru astfel de situații.

De ce sunt suprarezervate zborurile?

Există multe cazuri în care pasagerii care au rezervări pe zboruri nu mai ajung la poarta de îmbarcare din diferite motive. Printre aceste motive cele mai des întâlnite sunt: întârzierea sau anularea unui zbor de conexiune, pasagerii ajung prea târziu la aeroport sau pur și simplu se „rătăcesc” prin magazinele, restaurantele sau loungeurile din aeroport.

👋🏻 BoardingPass.ro e pe LinkedIn, ne poți urmări și acolo.

Companiile aeriene au disponibile foarte multe date despre zborurile și rutele operate așadar, deseori, pe baza numărului istoric a pasagerilor cu bilet confirmat dar neîmbarcați pe zborurile operate vând mai multe bilete decât locurile disponibile în avion.

De ce se întâmplă asta? E simplu, companiile aeriene nu vor să zboare cu locurile libere în cazul în care pasagerii nu se prezintă la îmbarcare așadar pentru a compensa locurile libere lăsate aceștia vând mai multe bilete.

În cazul în care toți pasagerii care dețin bilete de avion pe zbor se prezintă la îmbarcare apare problema suprarezervării zborului.

De asemenea, suprarezervarea mai poate să apară în momentul în care, din motive operaționale, modelul de avion este schimbat, de exemplu ruta este programată să fie operată cu un Airbus A321 care are 230 de locuri și în ultim moment se decide ca aceasta să fie operată cu un Airbus A320 care are doar 180 de locuri.

Cum se rezolvă această problemă?

În momentul în care pasagerii își fac checkin, atât online cât și la aeroport, li se alocă un loc în avion însă în cazul în care toate locurile din avion au fost deja ocupate atunci pasagerii sunt informați că zborul este suprarezervat și pe cartea de îmbarcare apar mențiuni precum „STDBY” (stand-by) sau „alocat la poartă”.

Pasagerii care au asemenea mențiuni pe cartea de îmbarcare sunt rugați să se prezinte la poarta de îmbarcare iar în cazul în care unul sau mai mulți pasageri nu se prezintă la timp la poartă agentul de îmbarcare realocă locurile disponibile celor care sunt în stand-by.

La poartă, de obicei înainte de începerea procesului de îmbarcare, agenții procedează astfel:
– în cazul în care în clasa business mai există locuri disponibile fac upgrade-uri (de obicei pasagerilor care zboară frecvent cu compania aeriană) și eliberează locuri în clasa economic;
– fac anunțuri prin care caută voluntari dispuși să ajungă la destinație pe un zbor alternativ și li se oferă compensații și hotel și masă dacă este necesar.

De cele mai multe ori aceste metode dau roade iar astfel se eliberează locuri în avion și pasagerii în stand-by, în cazul în care nu acceptă compensațiile și să zboare spre destinație pe un zbor alternativ, primesc locuri în avion.

Care sunt drepturile celor cărora li s-a refuzat îmbarcarea?

Dacă v-ați prezentat la timp la checkin cu o rezervare valabilă și cu documentația de călătorie necesară și vi se refuză îmbarcarea din cauza suprarezervării sau din motive operaționale și nu doriți să renunțați de bună voie la locul dumneavoastră, aveți:
1. dreptul la despăgubiri;
2. dreptul de a alege între rambursare, redirecționare sau o altă rezervare la o dată ulterioară și;
3. dreptul la asistență din partea companiei aeriene;

1. Dreptul la despăgubiri
În cazul zborurilor de legătură (o singură rezervare, cu un singur checkin) aveți dreptul la despăgubiri dacă vi se refuză îmbarcarea deoarece compania aeriană consideră că ați ajuns prea târziu pentru a vă mai îmbarca (din cauză că primul zbor a avut întârziere).

În astfel de situații despăgubirea se acordă după cum urmează:
– 250EUR dacă lungimea zborului este de până la 1.500 km;
– 400EUR pentru zboruri care au o lungime peste 1.500 km în UE și toate celelalte zboruri între 1.500 și 3.500 km;
– 600EUR pentru zboruri care au o lungime de peste 3.500 km.

În cazul în care compania aeriană v-a redirecționat către alt zbor și ați ajuns la destinația finală cu o întârziere de 2, 3 sau 4 ore, valoarea despăgubirilor poate fi redusă cu 50%.

2. Dreptul la rambursare, redirecționare sau găsirea unui zbor alternativ
Compania aeriană trebuie să vă ofere posibilitatea de a alege fără costuri suplimentare una din următoarele variante:
– rambursarea prețului biletului și, dacă aveți un zbor de legătură, un zbor de întoarcere, cu prima ocazie, către aeroportul de plecare;
– redirecționarea către destinația finală cu prima ocazie sau;
– redirecționarea la o dată ulterioară agreată de dumneavoastră, în condiții de transport comparabile și în funcție de locurile disponibile.

Din momentul în care ați optat pentru una din aceste variante, nu mai aveți niciun drept în raport cu celelalte două. Totuși, compania aeriană poate să vă ofere despăgubiri în funcție de distanța de zbor și de întârzierea înregistrată în raport cu ora de sosire prevăzută inițial.

În cazul în care compania aeriană nu își îndeplinește obligația de a vă oferi posibilitatea redirecționării sau un zbor de reîntoarcere către locul de unde ați plecat, cu prima ocazie și în condiții comparabile de transport, trebuie să vă ramburseze costul biletului.

În cazul în care compania aeriană nu vă dă posibilitatea de a alege între rambursare și redirecționare, ci decide în mod unilateral să vă ramburseze prețul biletului inițial, aveți dreptul la o rambursare suplimentară a diferenței de preț dintre biletul nou și cel inițial (în condiții de transport comparabile).

Dacă zborul de plecare și zborul de întoarcere au fost rezervate separat și sunt operate de companii diferite iar zborul de plecare se anulează, aveți dreptul la rambursare doar pentru zborul anulat.

Totuși, dacă cele două zboruri sunt operate de companii diferite, dar sunt incluse pe aceeași rezervare, dacă se anulează zborul de plecare aveți următoarele drepturi:
– despăgubire;
– posibilitatea de a alege între rambursarea prețului întregului bilet (dus-întors) și redirecționare pentru zborul de plecare.

3. Dreptul la asistență din partea companiei aeriene
Pe durata așteptării, companiile aeriene trebuie să vă ofere asistență gratuită. Dacă aveți probleme cu călătoria, anunțați compania aeriană, pentru a evita situația în care va trebui să găsiți singur soluții. Companiile aeriene ar trebui, de asemenea, să se asigure, dacă este posibil, că oferă cazare accesibilă persoanelor cu handicap și câinilor însoțitori.

Asistența furnizată trebuie să includă:
– băuturi răcoritoare;
– alimente;
– cazare (dacă vi s-a făcut rezervare pentru ziua următoare);
– transport între aeroport și locul de cazare;
– 2 apeluri telefonice, telex, fax, e-mail.

Dacă nu vi se oferă asistență și vă cumpărați singur băuturi răcoritoare și alimente, compania aeriană ar trebui să vă dea banii înapoi, atâta timp cât cheltuielile pe care le-ați făcut au fost necesare, rezonabile și adecvate. Păstrați bonurile pentru decontare.

Aveți dreptul la asistență doar pe durata așteptării până la redirecționarea, în condiții comparabile de transport și în cel mai scurt timp posibil, către destinația finală sau până la zborul de întoarcere către aeroportul din care ați plecat inițial (dacă ați pierdut zborul de legătură din cauza problemelor cu zborul precedent).

În cazuri excepționale, compania aeriană ar putea decide să limiteze asistența sau să nu o acorde deloc, dacă acest lucru ar duce la întârzieri și mai mari pentru pasagerii care așteaptă un zbor alternativ sau unul care întârzie.

Ai avut un zbor anulat sau întârziat?
SOLICITĂ ACUM DESPĂGUBIRI DE PÂNĂ LA 600 DE EURO!
AirHelp get compensation
Click pentru a comenta

Vrei să zici ceva?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Suntem și pe…

Urmărește BoardingPass.ro pe Facebook     Urmărește BoardingPass.ro pe Instagram     Urmărește BoardingPass.ro pe Twitter     Urmărește BoardingPass.ro pe LinkedIn     Urmărește BoardingPass.ro pe RSS
Publicitate

Articole populare

Publicitate
Mergi sus