ℹ️ Articolele marcate cu eticheta CONTEXT au scopul de a combate știrile false și clarifică informațiile eronate sau lipsă apărute în presă.
Publicarea unor informații eronate ori scoase din context despre evenimente din aviație și/sau relatarea acestora în moduri exagerate și alarmiste poate afecta grav încrederea publicului călător și percepția asupra siguranței zborurilor.
În decursul zilei de joi, 2 ianuarie 2025, au apărut în presa românească o grămadă de articole în care e precizat că 40 de avioane din flota Wizz Air vor fi reținute la sol până în anul fiscal 2026.
Ceea ce nu prea apare în aceste articole este faptul că Wizz Air are constant, prin rotație, reținute la sol circa 40 de avioane deja de o perioadă lungă de timp, problemele apărând în anul 2023.
Așadar, situația cu care se confruntă compania aeriană low-cost nu este deloc nouă și nici surprinzătoare ori șocantă și nici de „ultimă oră”, iar operațiunile sale au fost regulat adaptate acestei situații.
Drept dovadă, în sezoanele de vară ale ultimilor ani, câteva mii de zboruri Wizz Air au fost operate cu avioane și echipaje de zbor de la alte companii aeriene, inclusiv pe rute spre și dinspre România.
Mai mult decât atât, la nivel mondial sunt reținute la sol de ceva vreme sute de Airbusuri A220, A320neo și A321neo și Embraere E190-E2 și E195-E2 cu motoare Pratt& Whitney, care sunt operate de câteva zeci de companii aeriene.
Această situație e cauzată de perioadele timp lungi pe care companiile aeriene trebuie să le aștepte pentru schimbarea unor componente din motoarele avioanelor, în medie cam 300 de zile.
Problema cu motoarele P&W care propulsează Airbusurile A319neo, A320neo și A321neo au dus în 2024 la falimentul companiei aeriene low-cost Go First din India, a cărui flotă era compusă aproape exclusiv din Airbusuri A320neo și A321neo.
Airbusurile A319neo, A320neo și A321neo au și variante cu propulsie asigurată de motoare CFM International Leap-1A, însă motoarele Pratt& Whitney sunt singura motorizare disponibilă pentru A220 și seria E2 de la Embraer.
În consecință, aceste probleme au în acest moment impact minim în operațiunile companiilor aeriene, deoarece majoritatea deja și-au adaptat de multă vreme rețeaua de rute ținând cont de indisponibilitatea avioanelor.
Din acest motiv, știrile alarmiste apărute în presa românească în ultimele zile pe acest subiect pot avea un impact negativ semnificativ în ceea ce privește încrederea publicului larg asupra industriei, în timp ce în realitate impactul problemelor asupra zborurilor este, cum ziceam, redus.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.
Este o vorba romaneasca..’sa nu te scumpesti la tarâte’. Cand cumperi ceva sa nu te lasi influientat numai de pret si timpul de asteptare si sa mai incerci sa aflii si alte informatii cum ar fi cat de fiabil este produsul. Mai este ceva…bolile copilariei se numesc. Intotdeauna noile produse si prototipuri de lucruri sufera de probleme de fabricatie sau design. Asa si cu diferenta intre motoarele LEAP si PW1100 geared fan. Companiile care au avut in spate oameni competenti de decizie si info tehnica au cumparat LEAP. Ceilalti sufera si pierd bani.
Un tehnician de aviatie.