Boeing 737 MAX, cel mai nou model al producătorului american de avioane, care a fost implicat în cele doua tragedii aviatice din Etiopia și Indonezia, s-a dovedit a fi călcâiul lui Ahile pentru compania Boeing.
Zilele trecute, Boeing a făcut publice datele pe 2019 în ceea ce privește numărul de comenzi și livrări, iar rezultatele sunt mult sub așteptări. Compania a anunțat mai multe anulări de comenzi în 2019, decât noi cereri pentru avioanele sale, iar modelul 737 MAX a avut cea mai mare scădere, cu 183 de bucăți.
Comenzile pentru modelul 737 MAX s-au redus drastic și în urma problemelor de ordin financiar din partea companiilor aviatice. Jet Airways, una dintre cele mai mari companii din India, a intrat în faliment anul trecut, astfel, comanda pentru Boeingurile 737 MAX a fost anulată.
Nici modelul 777 nu stă mai bine în cifre. Problemele legate de motoarele General Electric GE9X au dus la întârzierea producției pentru acest tip de avion, iar compania americană a anunțat o scădere a numărului de comenzi, dar și o creștere, nefericită de altfel, a anulărilor de comenzi deja existente.
Singurele avioane produse de compania Boeing care au înregistrat un succes în 2019 sunt Boeing 787 Dreamliner și modelul 767 (cisternă și cargo), dar cu toate acestea, per ansamblu, cererea de noi avioane a scăzut față de 2018 cu 87 de aeronave.
Neluând în considerare comenzile anulate, anul 2019 a adus o scădere cu 74% a numărului de comenzi, astfel compania Boeing a primit doar 243 de noi comenzi în cursul anului trecut. Cele mai afectate au fost comenzile pentru 737 MAX, care au înregistrat și cea mai mare scădere, cu 90%, iar motivul principal a fost consemnarea la sol a tuturor avioanelor MAX în primăvara anului trecut.
Cu toate acestea, pe tot parcursul anului 2019, Boeing a continuat să producă modelul 737 MAX într-un ritm mai lent. Boeing a redus producția lunară de la 52 de avioane în aprilie 2019 la 42 de bucăți în octombrie 2019.
Probleme mari și cu livrările de avioane pentru Boeing. Livrările către companiile aeriene au scăzut cu 53% față de 2018. Anul trecut, Boeing a livrat 380 de avioane, comparativ cu 806 în 2018, fiind astfel, anul cu cele mai slabe rezultate pentru compania americană din ultimii 11 ani. Din nou, modelul 737 MAX este factorul principal. Boeing are în stoc circa 400 de avioane pregătite pentru livrare. Tocmai din această cauză, compania americană a anunțat recent că suspendă temporar producția pentru modelul 737 MAX.
Oprirea livrărilor de avioane începând cu primăvara anului trecut a cauzat pierderi masive pentru Boeing, iar acest lucru s-a răsfrânt ca un efect al bulgărelui de zăpadă și pentru furnizorii săi. Boeing a prevăzut deja în buget 3.6 miliarde de dolari pentru a acoperi costurile de producție suplimentare și peste 6 miliarde de dolari pentru compensația clienților.
Boeing lucrează cu peste 600 de firme care și-au redus la rândul lor producția, printre cele mai afectate fiind compania Spirit Aero Systems care produce fuzelajul pentru Boeing 737 MAX. Conducerea companiei Spirit a anunțat că va concedia 2.800 de angajați, dintre cei care construiesc fuzelajul Boeingului 737 MAX, iar cu reduceri masive de personal se vor confrunta și alte firme care produc componente pentru Boeing.
Toate aceste probleme pentru Boeing au constituit un avantaj pentru Airbus, producătorul european de avioane. Airbus a anunțat un record de livrări în 2019, 863 de avioane au fost livrate în 2019 cu 8% mai mult față de 2018, în ciuda faptului că și Airbus a redus drastic producția modelului A380 din lipsa comenzilor.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.