Opinie Cu ce rămânem în România dacă dispare Blue Air?

Foto: BoardingPass

Compania low-cost Blue Air se află într-o situație delicată, însă cu ce rămânem dacă, într-un final, aceasta dispare?

Mențiuni: Blue Air a confirmat public că-și va relua zborurile, detalii AICI. De asemenea, problema nu va fi abordată din perspectiva „merită sau nu merită ca Blue Air să dispară”.

Reputația unei companii aeriene și încrederea pasagerilor în ea nu se câștigă ușor, iar dacă Blue Air dispare acest lucru va duce, cel mai probabil, la o expansiune și mai agresivă a Wizz Air și Ryanair. Pe scurt, piața va fi dominată de acestea.

În acest moment Wizz Air este de departe cea mai mare companie aeriană care zboară în România, iar o creștere și mai mare a cotei de piață ar duce la imposibilitatea ca alte companii aeriene să crească aici, deci să-i creeze concurență.

Chiar dacă în țara noastră au fost înființate în ultimii ani o grămadă de companii aeriene, majoritatea lor sunt în acest moment inactive și nu au imagine creată în piață care să le favorizeze și accelereze intrarea în atenția publicului.

Așadar, dacă Blue Air dispare, golul lăsat în piață de această companie aeriană nu va fi acoperit de TAROM, cum speră unii, deoarece compania aeriană de stat e și ea într-o comă de 15 de ani de zile.

Însă, se pare, că o companie de stat poate să meargă mai departe în același ritm defectuos, dar o companie privată nu va supraviețui dacă raportează o perioadă atât de mare doar pierderi.

De asemenea, TAROM ne-a arătat în ultimii ani că este incapabilă să devieze de la clasicele rute pe care le operează de o grămadă de ani pe pierdere, potrivit rezultatelor financiare, detalii AICI.

Rute pe care, în multe cazuri, este ajutată să-și umple avioanele de partenerii comerciali (Air France, KLM, Turkish Airlines, etc) și nu prin forțe proprii.

Desigur, nu e nimic greșit în a avea astfel de parteneriate, însă, probabil, e puțin mai greu să operezi sustenabil din punct de vedere financiar astfel de rute.

În afară de câteva tentative eșuate, cu excepția București – Cairo, TAROM nu mai operează nici o rută pe care a anunțat-o sau reluat-o în ultimii 10 ani.

Însă nu același lucru îl putem spune despre companiile private, low-cost sau nu, care încearcă să găsească noi oportunități și lansează rute atipice, iar pe urmă încearcă, prin prețuri reduse, să creeze cerere.

Pe lângă neclintirea pe partea comercială în a încerca să găsească noi piețe, TAROM nu are nici capacitatea operațională de a se extinde.

În ultimii ani compania de stat a comandat câteva avioane, însă nu cu scopul de a se extinde, cum se întâmplă în industrie, ci pentru a înlocui avioanele vechi pe care le operează. Avioane care, în majoritatea cazurilor, încă au în ele scaunele pe care le aveau și când au fost livrate de noi din uzinele Airbus, ATR și Boeing în urmă cu foarte mulți ani.

Iar aspectul de reîmprospătare a cabinei avioanelor e unul important, lucru pe care companiile aeriene mizează tot mai mult în campaniile de promovare.

TAROM ar excela la acest capitol doar dacă tema campaniilor de promovare ar fi zboruri retro, ca-n anii ’90.

Revenind la companiile aeriene românești lansate în ultimii ani, până în acest moment doar trei dintre acestea au anunțat și operează zboruri comerciale regulate: Animawing, Hisky și, în curând, AirConnect.

Restul companiilor aeriene românești (Fly Lili, Legend Airlines, Just Us Air (Dan Air), Star East Airlines, Aerro Direkt, HelloJets), operează zboruri charter, pentru alte companii aeriene sau, unele dintre ele, nici nu zboară acum.

De asemenea, flotele acestora sunt mici, iar o luptă independentă cu coloși precum Wizz Air sau Ryanair ar duce la rezultate catastrofale pentru acestea deoarece nu au reputație și nici fonduri de investiții care să pompeze bani la nesfârșit în războaie comerciale.

O companie aeriană românească veche care încă zboară este Carpatair, însă aceasta are în flotă (active) doar trei avioane și operează zboruri pentru alte companii aeriene din Europa de ani de zile. Așadar, multă lume nici nu știe că aceasta încă mai există.

Pe lângă acestea, din păcate, companiile clasice care zboară în România, precum Lufthansa, Austrian Airlines, British Airways, LOT, Turkish Airlines, KLM, Air France, etc, nu se vor extinde prea mult aici din cauza faptului că publicul călător din România este destul de sensibil la prețuri, iar escalele prin huburile europene nu sunt apreciate.

Așadar, cu o asemenea situație, e destul de previzibil faptul că România va deveni, mai devreme sau mai târziu, o piață dominată de cele două companii aeriene low-cost.

Companii care, la rândul lor, tratează cu multă bătaie de joc fiecare anulare de zbor sau întârziere. Companii care, în ciuda regulamentelor europene, rerutează pasagerii doar pe zboruri proprii, pentru ele fiind irelevant faptul că următorul scaun disponibil e abia peste 3,5 sau 10 zile.

În orice caz, majoritatea aeroporturilor locale sunt deja dominate de Wizz Air, dar acapararea completă a pieței și lipsa competiției ar duce automat și la prețuri mai mari la bilete de avion. Prețuri care, din păcate, nu va schimba absolut deloc serviciile pe care acestea le oferă și nici salariile angajaților și veniturile aeroporturilor.



⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 500 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.



Total
18
distribuiri
6 comentarii
  1. Uniti Tarom si Blue air. Cu 2 conduceri separate, dar sprijinite de statul roman. asta este solutia, altfel se vor duce de rapa amandoua

  2. De ce nu se spune in articol de managementul defectuos care a dus la acumularea de datorii, culminând cu lipsa de respect pentru clientii care de buna credință au avut încredere în companie, au cumpărat bilete si s-au trezit in fața unor panouri cu avioane anulate. Ce explicații vor primi acestia ca nu și-au putut vedea copii, parinti, prieteni, vacanțe pierdute, etc. Pe de altă parte, reprezentanții companiei nu au făcut nicio referire la faptul cum vor returna împrumuturile primite din partea statului, care sunt din banii contribuabililor.

    1. Subiectul articolului este altul, nu e despre cauza care a dus la situația respectivă. Însă, în baza căror informații ați tras concluzia că de vină e managementul defectuos?

  3. Din pacate guvernantii nostri fac jocul altora. Wizzair incearca de ani buni sa elimine de oe piata atat Blue Air cat si Tarom. Pana acum n-a reusit dar cu concursul cozilor de topor din guvern se oare ca va finaliza acest lucru.
    Ce nu se intelege este faptul ca doar cu o companie dominanta nu se va supravietui. Doar o vom imbogati.
    Trebuiau luate masuri drastice de blocare legala a WZ.
    Ca si exemplu Germania a ajutat LH cu miliarde, iar einau trebuit sa cedeze din operarea pe MUC si FRA. Totusi conditia a fost ca nu cumva RYR sa intre in locul lor.
    Una dintre acestea ar fi fost transformarea aeroporturilor majore din RO in aeroporturi coordonate si mentinerea unui numar de sloturi de operare balansat. Acum este prea tarziu si din cauza fanariotilor din conducerea statului cam totul este jucat. In 2 ani nu vom mai avea nici Tarom si nici Blue Air.
    Autoritatea de Mediu inchide practic singura companie aeriana din RO care mai punea probleme WZ. Dar unde este AM cand vine virba de problemele reale de mediu? O bataie de joc cu mult praf in ochii fraierilor.
    Cum anunti tu public ca vei popri BA? Nu era logic ca le omori vanzarile?
    Deci e simplu, ori avem numai incapabili prin guvern ori tradatori.

  4. Cu ce ne încălzește a Blue Air este companie românească, dacă își bate joc de clienți și produce gauri în bugetul național? Este aceiași hoție tipic românească, acoperită de șmecherii din politică și binecuvânta de proștii ce pun botul la aceste postări.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Articole similare
Total
18
Share