Wizz Air a solicitat în 18 ianuarie 2022 permisiunea de a opera zboruri regulate și charter din Europa spre SUA, însă două mari asociații de piloți americane se opun autorizării companiei low-cost pentru a zbura în SUA.
Potrivit documentelor transmise către Departamentul Transporturilor din SUA, despre care am scris în exclusivitate pe BoardingPass, compania low-cost intenționează să opereze zboruri cargo spre SUA cu un Airbus A330F deținut de Guvernul maghiar.
Cu toate acestea, în cadrul perioadei de dezbatere publică a cererii, două asociații de piloți din Statele Unite solicită Guvernului SUA respingerea cererii înaintată de Wizz Air pentru aprobarea accesului său în SUA.
Conform documentelor obținute și analizate de BoardingPass, Air Line Pilots Association (ALPA) și Southwest Airlines Pilots Association (SWAPA) își motivează petițiile prin practicile abuzive de concediere și deciziile companiei low-cost maghiare de a nu recunoaște sindicatele angajaților.
Cele două asociații de piloți americane aduc în atenția autorităților americane și declarațiile CEO-ului Wizz Air, Jozsef Varadi, cu privire la acest subiect.
„Am ținut departe sindicatele peste tot. Sindicatele ucid afacerile… Dacă sindicatele încearcă să ne prindă și să ne omoare, pur și simplu închidem baza și mergem mai departe,” declarase în urmă cu doi ani Jozsef Varadi.
În motivațiile lor din 7 și 8 februarie 2022, cele două asociații americane care reprezintă peste 65 de mii de piloți din SUA amintesc de concedieri abuzive făcute în ultimii ani de Wizz Air.
Printre exemple se numără și cazul celor 19 angajați Wizz Air din România care au fost concediați de companie în 2014 deoarece au înființat și aderat la un sindicat. Deciziile date de judecătorii români sunt atașate petițiilor.
De asemenea, și cazul unui pilot bulgar, Msrtin K. Alexandrov, care a fost concediat fără justificare oficială în 2020 este adus în atenția autorităților americane.
Potrivit documentelor justificative, pilotul ar fi intrat în vizorul companiei după ce a refuzat să zboare mai mult de 13 ore pe zi și în zilele sale libere.
Pe lângă argumentele cu privire la comportamentul companiei low-cost față de angajații săi și refuzul de a recunoaște sindicatele, asociațiile americane mai trag un semnal de alarmă și în ceea ce privește Certificatul de Operator Aerian deținut de Wizz Air Ungaria.
În august 2020 Wizz Air a devenit prima companie aeriană cu certificat de operator aerian emis de Agenția pentru Siguranța Aviației a Uniunii Europene (EASA).
Ca parte a certificării, EASA ar fi delegat în mod netransparent activități de certificare către autoritățile locale din Austria și Ungaria. Netransparent ar fi și modul în care afectată coordonarea și supravegherea companiei.
„Oportunitățile create de Acordul de transport SUA-UE „nu sunt menite să submineze standardele de muncă”. Cu toate acestea, practicile Wizz Air fac exact asta.
Istoricul comportamentului antisindical al Wizz Air demonstrează că operațiunile propuse ar submina interesul public în ceea ce privește încurajarea salariilor și condițiilor de muncă echitabile.
În consecință, SWAPA susține cu respect că cererea ar trebui respinsă”, declară asociația care reprezintă peste nouă mii de piloți angajați de compania Southwest Airlines.
La rândul, ALPA „solicită Departamentului să caute consultări în temeiul ATA (Acordului de Transport Aerian, n.r.) pentru a discuta cererea de autorizare a Wizz Air Hungary, Ltd. și a amâna acțiunea cu privire la cerere”.
Acesta nu este singurul caz în care comportamentul Wizz Air cu privire la sindicate îi afectează operațiunile.
În 2021 compania low-cost s-a retras de pe piața norvegiană la doar câteva luni după debutul a peste 10 rute interne, detalii AICI.
Câteva luni mai târziu, în februarie 2022, un fond de pensii danez a declarat că își vinde acțiunile deținute la Wizz Air din același motiv.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.