Ministerul Afacerilor Interne (MAI) de la București a anunțat că România ar urma să intre în Schengen cu frontierele aeriene și maritime din martie 2024.
Actualizare, 30 decembrie 2023
Potrivit ultimelor informații oficiale, România și Bulgaria vor intra în așa-numitul „Air Schengen” în martie 2024, însă schimbarea nu va avea loc la începutul lunii ci în 31 martie 2024, dată la care debutează sezonul de vară 2024 în aviație.
Decidenții politici din România, Bulgaria și Austria au ajuns la un acord politic cu privire la intrarea în zona Schengen a României și Bulgariei în primul trimestru al anului 2024.
Cu toate acestea, extinderea spațiului Schengen se va face, în primă fază, doar pentru frontierele din aeroporturi și porturi, conform anunțului făcut de Ministerul Afacerilor Interne (MAI).
„În data de 23 decembrie 2023, Ministerul Afacerilor Interne a ajuns la un acord politic împreună cu ministerele omologe din Austria și Bulgaria privind extinderea Spațiului Schengen cu România și Bulgaria și aplicarea acquis-ului comunitar Schengen în România și Bulgaria la frontierele aeriene și maritime începând cu luna martie 2024, precum și discutarea în 2024 a aplicării acestuia la frontierele terestre în strânsă legătură cu măsurile compensatorii privind întărirea controlului la frontiere și aplicarea Acordului Dublin”, transmite Ministerului Afacerilor Interne.
Aceste negocieri au avut loc marți și miercuri, 26 și 27 decembrie 2023, și vor continua și în ziua de joi, 28 decembrie 2023, potrivit MAI.
De asemenea, Ministerul mai menționează că „materializarea acordului politic într-o decizie presupune acordul tuturor Statelor Membre UE, demers procedural care se va continua și mâine, 28 decembrie 2023”.
Ce se va schimba pe aeroporturi?
Intrarea în zona Schengen cu frontierele de pe aeroporturile din România rezultă în eliminarea controlului de frontieră pentru pasagerii care călătoresc între România și alte state din zona Schengen, atât la plecarea cât și la sosirea în România dar și la aeroporturile de origine și destinație.
Acest lucru nu va fi valabil pentru pasagerii care vor zbura din România spre o destinație din zona Schengen dacă vor avea escală pe un aeroport din afara zonei, precum Marea Britanie, Serbia sau Turcia.
De asemenea, fluxurile de pasageri din aeroporturi vor suferi modificări minore, iar actualele zone pentru zborurile interne, cu excepția aeroportului „Henri Coandă” (Otopeni) din București, vor deveni, probabil, zone dedicate zborurilor non-Schengen.
Adițional, odată ce România intră în zona Schengen, pasagerii care fac tranzit pe aeroportul „Henri Coandă” (Otopeni) din București spre și dinspre alte aeroporturi din țară nu vor mai fi nevoiți să treacă prin controlul frontieră și cel de securitate.
În consecință, tranzitul pe cel mai mare aeroport din țara noastră va fi mult mai rapid și facil decât se întâmplă în prezent, dacă originea sau destinația zborului de conexiune va fi un aeroport din zona Schengen.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.
Fluidizarea traficului de pasageri in aeroport nu depinde doar de eliminarea controalelor de frontieră ci si de infrastructura terminalului, transportul pasagerilor la/de la aeronava, fluxul bagajelor si benzile de transport, toaletele pe sensul de intrare unde se formează cozi imense….acestea sunt cateva exemple de lucruri la care aeroportul nostru HC sta foarte prost.
Așa e, însă nu am precizat că eliminarea controalelor de frontieră ar fi singurul lucru care fluidizează traficul.