Transportul aerian în România a apărut încă din anii 1920, odată cu înființarea CFRNA (Compania Franco-Română pentru Navigație Aeriană), o companie aeriană franco-română, considerată unul dintre predecesorii Air France și TAROM de astăzi.
Prima companie aeriană de stat din România a fost LARES (Liniile Aeriene Române Exploatate de Stat), înființată în 1930, care inițial a deservit traficul aerian intern, iar mai târziu au fost lansate și zboruri internaționale.
LARES, companie de stat, s-a unit în anul 1937 cu compania aeriană privată SARTA (Societate Anonimă Română de Transporturi Aeriene), care opera zboruri interne.
Ca urmare a fuziunii dintre SARTA și LARES, după cel de-al Doilea Război Mondial, s-a format compania mixtă româno-sovietică TARS (Transporturi Aeriene Româno-Sovietică), ca parte a expansiunii sectorului aerian sovietic, care a început să opereze atât pe rute interne, cât și internaționale.
La data de 18 septembrie 1954, din compania aeriană mixtă TARS a luat naștere compania aeriană națională TAROM (Transporturi Aeriene Române).
În anii 1960, nu doar rețeaua internațională s-a extins, ci și cea internă, ca rezultat al industrializării în zonele rurale, iar până în anul 1971, TAROM opera deja 15 rute interne.
Anii din perioada 1960-1970 sunt importanți nu doar pentru crearea unei rețele aeriene extinse de rute interne și internaționale, ci și pentru faptul că TAROM a început să achiziționeze avioane occidentale.
În anul 1968, a comandat șase avioane BAC 1-11, iar în 1970 a cumpărat trei avioane americane de tip Boeing 707 pentru operarea zborurilor pe distanțe lungi. România a fost primul stat socialist care a comandat și a operat zboruri cu avioane produse de companii din Occident.
Până la sfârșitul anilor 1970, TAROM avea o flotă de 59 de avioane, fiind cea mai mare flotă din Europa de sud-est, după cea a companiei aeriene Aeroflot.
În decembrie 1989, flota TAROM număra 60 de avioane și opera zboruri internaționale regulate din București spre Singapore (Singapore), Delhi și Calcutta (India), Beijing (China) și New York (SUA).
Multe dintre aceste rute au avut una sau mai multe escale intermediare din cauza autonomiei de zbor redusă a avioanelor cu care erau operate sau a numărului redus de pasageri.
În 1993, TAROM a lansat zboruri regulate către Montreal (Canada) și Bangkok (Thailanda), aceste rute fiind operate cu avioane de tip Ilyushin IL-62 și Airbus A310.
Între anii 1993 și 1994, compania aeriană de stat a început să opereze cinci avioane de tip Boeing 737-300, iar între 2001 și 2004 a ales din nou avioane produse de producătorul american Boeing, achiziționând patru Boeinguri 737-700.
Între 1998 și 2000, flota destinată zborurilor pe distanțe scurte a fost modernizată cu șapte avioane ATR 42-500. Modernizarea flotei TAROM a continuat datorită sprijinului de stat primit în 2004, când s-a decis achiziționarea a patru avioane Airbus A318, care au sosit la compania națională între 2006 și 2007.
La începutul anilor 1990, TAROM era principala companie aeriană din România, iar 82% dintre zborurile sale erau pe rute internaționale, în timp ce 13% erau interne, restul fiind neregulate (charter).
Rețeaua internațională a continuat să se dezvolte în acea perioadă, fiind adăugate noi rute spre destinații precum Chicago (SUA), Milano și Bologna (Italia), Chișinău (Republica Moldova), Salonic (Grecia), Munchen și Stuttgart (Germania).
TAROM a suspendat câteva zeci de rute între anii 2000 și 2004, deoarece 33 dintre acestea nu erau viabile din punct de vedere economic, renunțând astfel la zborurile spre destinații precum Bangkok (Thailanda), Montreal (Canada), Chicago și New York (SUA), Beijing (China), Varșovia (Polonia), Luxemburg (Luxemburg), Craiova, Tulcea și Caransebeș.
În 2004, compania a fost nevoită să renunțe la serviciile intercontinentale, deoarece acestea generau pierderi, însă nu a renunțat la avioanele de mari dimensiuni, de tip Airbus A310, acestea fiind utilizate pentru zboruri interne și către Europa de vest.
La sfârșitul anului 2011, rețeaua internațională a TAROM lega 29 de orașe din Europa, Africa și Orientul Mijlociu cu trei aeroporturi din România, în special cu București.
Reducerea continuă a rețelei de zboruri interne a dus la faptul că, până la sfârșitul anului 2011, compania aeriană de stat mai rămăseseră doar cu nouă rute interne.
De-a lungul istoriei sale, TAROM a zburat regulat din București către peste o sută de destinații și, în diferite perioade, a operat zboruri regulate de pe zece aeroporturi din țară, cele mai multe destinații au fost deservite de la Timișoara, Cluj Napoca și Iași.
TAROM a operat, pentru perioade mai scurte sau mai lungi de timp, următoarele rute de pe aeroporturile regionale din România*:
- de la Arad - Ancona, Treviso și Verona (Italia), Frankfurt și Stuttgart (Germania);
- de la Bacău - Roma și Torino (Italia);
- de la Cluj Napoca - Barcelona și Madrid (Spania), Bologna, Milano și Parma (Italia), Budapesta (Ungaria), Frankfurt (Germania), Londra (Marea Britanie), Paris (Franța), Viena (Austria);
- de la Iași - Barcelona și Madrid (Spania), Bologna, Roma și Torino (Italia), Londra (Marea Britanie), Madrid (Spania), Munchen (Germania), Tel Aviv (Israel);
- de la Oradea - Verona (Italia);
- de la Satu Mare - Amsterdam (Țările de Jos), Chicago și New York (SUA), Montreal (Canada);
- de la Sibiu - Munchen și Stuttgart (Germania), Viena (Austria);
- de la Suceava - Torino (Italia);
- de la Târgu Mureș - Budapesta (Ungaria);
- de la Timișoara - Amsterdam (Țările de Jos), Bologna, Florența, Milano, Treviso, Verona (Italia), Chicago și New York (SUA), Chișinău (Republica Moldova), Dusseldorf, Stuttgart și Munchen (Germania), Londra (Marea Britanie), Luxemburg (Luxemburg), Montreal (Canada), Paris (Franța), Shannon (Irlanda), Viena (Austria).
*o parte dintre destinațiile prezentate mai sus au fost operate cu escală, dar fără schimbarea avionului, fie pentru o oprire technică, fie pentru preluarea pasagerilor, iar unele rute e posibil să fi fost omise.
Zborurile regulate au reprezentat întotdeauna o parte semnificativă din traficul de pasageri al companiei aeriene. Pe lângă zborurile regulate, compania aeriană de stat operează numeroase zboruri neregulate (charter).
În perioada comunistă, zborurile neregulate (charter) operate de TAROM legau principalele zone turistice valoroase din România (Constanța, Tulcea, Oradea, Târgu Mureș) de regiunile importante din Europa, cu scopul de a atrage turiști străini.
În prezent, TAROM operează numeroase zboruri neregulate (charter) către principalele destinații de vacanță, precum Antalya (Turcia), Hurghada și Sharm el Sheikh (Egipt) și către destinațiile importante din insulele grecești.
Până la sfârșitul anului 2021, compania aeriană de stat opera șapte rute interne și 22 internaționale, iar în 2024 compania operează 21 de rute internaționale și șapte interne.
Din cauza pandemiei, TAROM a renunțat la mai multe dintre zborurile interne și internaționale, deoarece nu mai erau rentabile din punct de vedere economic.
TAROM a renunțat la rutele dintre București și Viena (Austria), Barcelona (Spania) și Munchen (Germania) în ultimul timp, iar în 2024 va închide și ruta București - Londra (Marea Britanie), mai multe informații aici.
De asemenea, compania aeriană de stat va avea în următorii ani o flotă redusă, acesta putând opera maximum 14 avioane, potrivit planului de restructurare, detalii aici. Opt dintre cele 18 avioane actuale vor fi retrase din serviciul comercial și vor fi vândute, patru avioane Airbus A318 și patru Boeinguri 737-700NG vor fi vândute în următorul an și jumătate.
Ca parte a planului de restructurare aprobat, compania aeriană de stat ar urma să își mărească flota cu maximum patru avioane, de tip Boeing 737 MAX 8. Pentru două dintre aceste avioane a fost semnat un contract de leasing, livrarea avioanelor va avea loc abia în doua jumătate a anului 2025, mai multe detalii aici.
TAROM a transportat 53,8 milioane de pasageri între 1993 și 2023, în această perioadă traficul de pasageri crescând în medie cu 4,9% pe an.
Cel mai mare trafic de pasageri a fost înregistrat în anul 2019, când compania aeriană a transportat 3.067.823 de pasageri, iar în 2020, din cauza pandemiei, numărul pasagerilor a scăzut cu 72%, ajungând la aproximativ 850.000 de pasageri.
Între anii 2020 și 2021, numărul pasagerilor a crescut cu 83%, atingând 1,55 milioane, iar între 2021 și 2022, traficul a crescut cu 48,9%, ajungând la 2,32 milioane.
În 2023, numărul pasagerilor transportați de TAROM pe rutele sale regulate și neregulate (charter) s-a apropiat de 2,3 milioane.
» 🏢 Detalii complete despre compania aeriană TAROMnou
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.