Aeroportul din Brașov trebuie să plătească facturi în valoare de 3,6 milioane de lei pentru serviciile furnizate de ROMATSA, însă a solicitat exonerarea de la plată.
Facturile pe care ROMATSA le-a emis aeroportului din Brașov au ieșit în atenția publicului în ultimele săptămâni și au stârnit diferite reacții.
Printre cei care au reacționat se numără și conducerea aeroportului brașovean și cea a Consiliului Județean Brașov, care e, practic, proprietarul aeroportului.
Valoarea facturilor emise de ROMATSA care au fost transmise până acum aeroportului din Brașov este de aproximativ 3,6 milioane de lei, sumă confirmată oficial de ambele părți.
Însă, într-o conferință de presă susținută în 8 noiembrie 2023 de către președintele CJ Brașov și directorul general al aeroportului din Brașov, aceștia afirmă că „a existat o înțelegere, un demers, făcut de Consiliul de Administrație al ROMATSA prin care a condiționat deschidere aeroportului din Brașov de plata serviciilor pentru navigație aeriană”.
Această obligație de plată a fost semnată chiar de directorul aeroportului și era parte a acordului semnat de ROMATSA și aeroportul din Brașov, iar suma din acord, neprecizată de cei doi oficiali brașoveni, a fost bugetată în bugetul aeroportului, aprobat de CJ Brașov.
Totuși, acum CJ Brașov și aeroportul din Brașov afirmă că verifică dacă există un cadru legal pentru aceste plăți și au cerut Ministerului Transporturilor exonerarea de la plată deoarece niciun alt aeroport din România nu suportă astfel de cheltuieli.
Întrebată de subiect, ROMATSA a transmis BoardingPass că „aeroportul Brașov este primul aeroport construit de la zero în România în ultimi 50 de ani, iar ROMATSA a trebuit să identifice soluții pentru acoperirea costurilor până la momentul în care traficul aerian pe aeroport va fi suficient pentru a le susține”.
Entitatea afirmă că „a avut și are în continuare costuri pentru adaptarea și configurarea sistemelor de control al traficului aerian, pregătirea personalului și plata celor care deservesc acest aeroport”, iar cele 3,6 milioane de lei pe care aeroportul trebuie să le achite reprezintă aceste cheltuieli.
„Cele 3,6 milioane de lei sunt pentru primele 6 luni, când am avut doar două săptămâni în care aeroportul a fost deschis,” adaugă ROMATSA.
Aceste costuri ar urma să fie reduse în funcție de evoluția traficului aerian de pe aeroport: „acordul pe care îl avem negociat și semnat cu Aeroportul Brașov prevede că pe măsura ce aeroportul are mai multe zboruri și ROMATSA încasează de la companiile aeriene serviciile de navigație aeriană, costurile pe care aeroportul le plătește ROMATSA se diminuează”.
Întrebată dacă în viitor va emite facturi similare aeroportului din Brașov, ROMATSA afirmă că costurile „pe care le are ROMATSA pentru asigurarea serviciilor de navigație aeriană la aeroportul Brașov sunt decontate de aeroport în măsura în care ele nu sunt acoperite prin plățile companiilor aeriene care operează la Brasov”.
„Reglementările europene aplicabile ROMATSA presupun ca regia să își acopere costurile, fără a face profit și să nu finanțeze furnizarea serviciilor pe un aeroport din ce plătesc companiile aeriene pentru celelalte servicii de navigație aeriană (de rută sau de pe alte aeroporturi),” adaugă instituția.
În ceea ce privește facturarea altor aeroporturi din țară, ROMATSA susține că „are acorduri de furnizare a serviciilor de navigație aeriană cu fiecare dintre aeroporturi, așa cum prevăd reglementarile europene”.
Pentru celelalte aeroporturi din România ROMATSA facturează serviciile de telecomunicații și tehnice, așa cum confirmă aceasta în răspunsul transmis BoardingPass.
Totuși, valoarea acestora nu a fost precizată de instituție, însă conform unui registru al Companiei Naționale Aeroporturi București (CNAB), ROMATSA a emis acesteia, în perioada ianuarie-octombrie 2023, 20 de facturi (două pe lună), iar valoarea medie lunară a facturilor este de aproximativ 65 de mii de lei.
Tot în cadrul conferinței din 8 noiembrie 2023, președintele CJ Brașov și directorul general al aeroportului din Brașov au afirmat că în ultimele luni au transmis către ROMATSA cel puțin cinci adrese prin care au solicitat prelungirea programului, dar nu au primit răspuns.
ROMATSA, la rândul său, afirmă în răspunsul transmis BoardingPass că „de la operaționalizarea aeroportului Brașov, ROMATSA a răspuns tuturor solicitărilor primite de la AIBG și înregistrate la sediul regiei”.
Aceasta confirmă că „solicitările au fost de natură operațională, precum și de flexibilizarea programului de funcționare al aeroportului Brașov”.
„Tuturor acestor solicitări s-a răspuns în termenul legal, cu mențiunea că pentru solicitările de extindere a programului de funcționare, ROMATSA, ca furnizor al serviciilor de navigație aeriană, nu are nicio responsabilitate privind stabilirea programului de funcționare al unui aerodrom și nici în structurarea programului de operare al operatorilor aerieni, inclusiv al celor care efectuează operațiuni de transport aerian comercial”, adaugă aceasta.
Așa cum am scris deja în prima jumătate a lunii octombrie 2023 aici, ROMATSA reiterează că solicitările pentru modificarea programului de operare al aeroportului trebuie înaintate Autorității Aeronautice Civile Române (AACR).
Un alt răspuns contradictoriu între cele două părți apare la subiectul unui senzor instalat greșit, despre care am scris în exclusivitate aici.
Comentând subiectul, directorul general al aeroportului din Brașov susține că acesta ar fi fost ajustat „în urmă cu câteva luni”, informație care e contrară celei transmisă de ROMATSA în 9 octombrie 2023.
BoardingPass a solicitat clarificări după declarația făcută de directorul aeroportului, iar ROMATSA afirmă că „nepoziționarea corectă a senzorului RVR a fost constatată de către AACR în data de 7 iunie 2023 și consemnată în raportul de inspecție în vederea autorizării”.
„Ulterior, aeroportul Brașov a transmis către ROMATSA în data de 08.11.2023 prin adresa 3186/08.11.2023, înregistrată la ROMATSA cu nr. 18187/08.11.2023, documentația finală privind ridicarea cotei senzorilor RVR”, conchide ROMATSA.
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.