După cum vă spuneam în recenzia anterioară, cea pentru zborul TAROM RO383 de la București la Paris, la începutul lunii August am fost prezent la o conferință în New York. Pentru a ajunge acolo am fost nevoit să zbor la Paris cu TAROM, iar de acolo cu Air France.
Zborul TAROM RO383 care m-a dus la Paris a plecat din București cu o mică întârziere, însă a ajuns la ora planificată la Paris, și anume 15:30. Înainte de a decola de la Paris către New York, am fost nevoit să aștept în aeroportul parizian în jur de 3 ore și jumătate până la boarding.
În recenzia zborului TAROM am precizat faptul că aterizarea și debarcarea acestuia se face în terminalul 2E, terminal de unde pleacă și sosesc majoritatea zborurilor lung-curier efectuate de Air France. După debarcare, tot ce trebuie să faceți pentru a ajunge la poarta de îmbarcare pentru zborurile Air France efectuate din acest terminal este să treceți prin security check. La ora 15:30 cand am trecut eu prin security check-ul din acest terminal, prin punctul de conexiuni, și nu era aglomerat. Am petrecut mai puțin de 10 minute așteptând să trec prin verificare.
Cumpărarea biletelor:
După cum recomand mereu prietenilor, vă sugerez și vouă să vă planificați și să verificați zborurile pe Google.com/flights iar pe urmă să achiziționați biletele de pe siteul operatorului. Datorită faptului că acesta este un zbor intercontinental, puteți totuși să verificați și agențiile online, cum ar fi cheapoair.com și momondo.com sau skyscanner.com
Uneori, aceste agenții va pot oferi niște variante mai bune de zbor decât Google.com/flights însă la final veți constata că taxele ascunse de aceste agenții sunt destul de mari, o să detaliez această afirmație și experiența neplăcută cu care m-am confruntat cu cheapoair.com într-un articol dedicat.
Check-in:
Air France fără îndoieli este o companie aeriană modernă, la pas cu tehnologia, însă în ciuda acestui fapt eu nu am reușit să îmi fac check-in-ul online, cu toate că această opțiune este disponibilă cu 24 de ore înainte zborului.
După ce am aterizat la Paris am fost nevoit să caut în terminalul mare al aeroportul ghișeul pentru check-in, odată găsit am constatat că datorită grevei care a avut loc în acea perioadă, la ghișeele respective era o coadă uriașă, oamenii care se certau pur și simplu cu staff-ul Air France datorită zborurilor întârziate și așa mai departe.
În schimb, în apropierea ghișeelor de check-in aveți disponibile patru aparate pentru self check-in (arată ca cele din fotografia de mai jos). Acestea vă scanează pașaportul (funcționează și cu cele temporare), introduceți destinația, zborul și data, iar pe urmă vă printează boarding pass-ul. La aceste aparate nu era coadă, iar procesul durează maxim două minute, însă procesul de check-in la aceste aparate poate fi făcut doar dacă nu aveți bagaj de cală!
Mai multe detalii și informații despre procesul de check-in al Air France regăsiți pe siteul airfrance.com.
Aeronava:
Aeronava cu care am zburat a fost un Boeing 777-300ER (Extended Range) înmatriculată F-GZNE, primul său zbor a fost la data de 2 iunie 2009, intrând în serviciul comercial al Air France 8 zile mai târziu. Aceasta este unul din Boeing-urile 777 din flota Air France vopsite în livery Sky Team.
Configurația acestei aeronave oferă 3 clase de călătorie și un total de 296 de locuri, 4 în First Class, 58 în Business Class, 28 în Premium Economy și alte 206 locuri în Economy.
Ruta Paris – New York – Paris este operată de Air France cu 3 tipuri de aeronave, Airbus A330, Airbus A380 și Boeing 777. Ca feedback despre această aeronavă, pot să vă spun sigur că nu vă simțiți înghesuiți, însă cu siguranță este singura aeronavă în care pur și simplu am tremurat de frig, am mai cerut o pătură suplimentară și abia atunci parcă a fost mai bine. În comparație cu Boeing-ul 777 al Air France, în Airbus-ul A380 de la Lufthansa mi-am permis să stau într-un tricou cu mânecă scurtă fără să îmi fie frig.
Îmbarcarea:
Procesul de îmbarcare s-a desfășurat la poarta L45 din terminalul 2E și a început cu 40 de minute înainte de ora planificată pentru decolare, întâietate au avut pasagerii din First, Business și Premium Economy dar și membrii Flying Blue Silver, Gold, Platinum, etc.
Pasagerii clasei Economy fiind ultimii care au primit acces pentru boarding. De menționat este că la poarta de îmbarcare, după scanarea boarding pass-ului este posibil ca acesta să fie respins, însă se îmtâmplă aleatoriu, iar cei care sunt respinși vor avea parte de un control amănunțit al bagajului de cabină, chiar lângă poarta de îmbarcare. Datorită acestui lucru, procesul de boarding poate fi îngreunat, iar după ce treceți de poarta de acces vă veți lovi de o mică înghesuială cauzată de verificările făcute asupra pasagerilor.
Scaunul:
Scaunul a fost ales în procesul de check-in, însă este posibil să îl alegeți și de pe siteul operatorului atât în momentul în care faceți rezervarea, dar și după. Alegerea scaunului se face gratuit, însă menționez că realitatea dintre planul aeronavei prezentat pe site și ceea ce veți întâlni în aeronavă este diferit.
Eu am rezervat scaunul 28L, pe site arăta că ar fi în mijlocul cabinei între alte rânduri de scaune, însă când am ajuns în aeronavă am constatat că scaunul meu este defapt unul cu extra leg room și are o altă poziție fată de ceea ce era afișat pe site. Faptul că scaunul 28L din această aeronavă oferă mai mult spațiu la picioare nu este un lucru care să nu mă bucure. Scaunele din clasa Economy de pe această aeronavă sunt confortabile, au fost curate, iar Air France oferă o patură și pernă, în cazul în care ai nevoie de încă una, cere-i însoțitorului de bord și îți va aduce una suplimentară. Nu uita să zâmbești 🙂
Deoarece scaunul meu era în primul după separatorul de clasa Premium Economy, am avut parte așadar de mai mult spațiu la picioare, am fost fericit și nu prea. Aceste scaune au sistemul de In-Flight Entertainment în cotiera din stânga, iar în momentul în care îl scoți, poziția ecranului este puțin în partea stangă, nu în fața ta, dacă mă întrebați pe mine, acest lucru este incomod pentru a viziona filme.
Layout-ul scaunelor din Premium Economy este 2-4-2, iar în Economy este 3-4-3.
Ce scaun să alegi?
În cazul în care nu vă permiteți să zburați în First, Business sau Premium Economy, din punctul meu de vedere toate scaunele din clasa Economy oferă un confort ridicat, iar zborul lung nu va fi unu dureros pentru posteriorul și spatele tău.
În fotografiile de mai jos puteți vedea cât spațiu este la picioare pentru scaunele cu Extra Leg Room și cele standard.
Curioși cum arată scaunele din Business Class și Premium Economy? Iată câteva fotografii.
Zborul:
Zborul AF8 care leagă capitala Franței de metropola americană, New York, nu pare o eternitate, chiar dacă durata lui este de 8 ore și 10 minute și în plus aveți la dispoziție In-Flight Entertainment gratuit.
Deoarece decolarea are loc la ora 19 din Paris și aterizează la ora 21 în New York, acesta este un zbor red-eye (denumire folosită pentru zborurile de noapte), iar în momentul în care aeronava se părăsește spațiul aerian al Marii Britanii, noaptea își intră în rol. În aeronavă se lasă liniștea și se creează o atmosferă numai bună de dormit, până sunteți treziți de însoțitorii de bord care vor servi masa. 🙂
Din punctul meu de vedere, zborurile pe timp de noapte mi se par foarte scurte și timpul trece mai repede decât atunci când zbori pe timp de zi și nu spun asta deoarece aș dormi pe toată durata zborului, însă cu siguranță atmosfera creată odată cu lăsarea serii vă face să fiți mai relaxați, liniștiți și în cazul în care doriți să dormiți vă va fi mult mai ușor.
Companiile de linie, cum este și Air France, oferă pe zborurile lung-curier pătură, pernă și caști (nu de o calitate excepțională în clasa Economy) pentru a crește confortul oferit pasagerilor. În cazul în care mai aveți nevoie de o pernă sau pătură suplimentară, tot ce trebuie să faceți este să informați însoțitorul de bord despre dorința voastră. Scaunele sunt echipate de asemenea cu un port USB prin care vă puteți încărca device-urile.
Deoarece în perioada 27 iulie – 2 august însoțitorii de bord ai companiei Air France s-au aflat în grevă, unele zboruri au fost anulate, chiar și cel către New York din 29 iulie, cu o zi înainte de zborul meu, la bordul aeronavei s-au aflat numai 5 însoțitori de bord, în mod normal sunt 12 pentru acest tip de aeronavă.
Datorită grevei și a zborurilor anulate și date peste cap, zborul AF8 din 30 iulie a fost aproape plin, în clasa Economy și Premium Economy am aproximat un loading factor de peste 95%, așadar cei 5 însoțitori de bord au făcut tot posibilul să ofere un serviciu on-board cât mai bun, însă din păcate nu le-a ieșit prea bine și asta a dezamăgit mulți pasageri, eu numărându-mă printre aceștia. Sper doar că zborurile Air France normale care nu sunt afectate de greve și au tot personalul necesar la bord să ofere niște condiții mai bune.
Mâncarea:
În urmă cu câteva luni am zburat cu Lufthansa pe ruta Frankfurt – New York și dacă ar fi să compar serviciul on-board și mâncarea oferită, Lufthansa ar primi nota 8, iar Air France un 6 destul de indulgent. Mâncarea servită a fost rece, foarte rece, pur și simplu însoțitorii de zbor nu și-au permis să piardă multe zeci de minute pentru a încălzi meniul și a-l servi, așadar a fost servit rece. Mâncarea a fost pur și simplu fără gust și din ce am observat, pasagerii din jurul meu, la fel ca mine, nu au gustat foarte mult din meniul servit.
Prima masă a fost servită la aproximativ 2 ore după decolare, în timp ce aeronava era deja deasupra oceanului Atlantic și a inclus paste cu piept de pui, o salată de legume, două chifle și brânză topită plus o prăjitură și o sticlă de apă și alte băuturi, am optat pentru o doză de Heineken, care culmea, era caldă 🙁
A doua masă a fost servită cu aproximativ o oră și jumătate înainte de aterizare și a constat într-un iaurt cu fructe, o prăjitură, o chifla și din nou branză sau unt, nu sunt sigur ce era deoarece nu am gustat.
In-Flight Entertainment:
Sistemul de In-Flight Entertainment este oferit gratuit tuturor pasagerilor, iar conținutul este destul de bogat și interfața este modernă. Pasagerii care călătoresc în Premium Economy, Business și First class, display-ul sistemului de IFE este mai mare și are o rezoluție mai ridicată. Pot să spun că cele 8 ore de zbor trec repede și dacă nu o să dormi cu siguranță vei avea cu ce să îți ocupi timpul.
În videoul de mai jos am încercat să prezint opțiunile pe care sistemul de In-Flight Entertainment le oferă, avem la dispoziție o colecție nouă de filme, seriale TV, muzică, radio, jocuri, conținut pentru copiii și un mic shop.
Display-ul este învechit, touchscreenul funcționează și răspunde comenzilor puțin mai greoi, însă calitatea filmelor este decentă, destul de bună chiar. Filmele, multe dintre ele, sunt dublate în limba franceză, însă sunt disponibile subtitrări în limba engleză, germană, spaniolă, etc dar nu și în limba română.
Am fost dezamăgit de faptul că nu funcționau camerele care îți ofereau posibilitatea de a vedea aeronava din diferite unghiuri din exterior. De asemenea sistemul IFE oferă și un chat, însă am văzut că nimeni nu se afla online.
O galerie foto amplă cu sistemul IFE regăsiți pe pagina noastră de facebook:
Aterizarea:
După aproape 8 ore de la decolare și alte câteva ore de somn liniștit, căpitanul a anunțat că ne apropiem de New York și că va începe procedurile de aterizare.
Boeing-ul 777 este una din cele mai mari aeronave comerciale din lume, iar momentul în care aeronava a atins pista de aterizare nici nu s-a simțit, însă datorită ploii care ne-a întâmpinat, frânarea a fost destul de bruscă. Înainte de aterizare, datorită scanului 28L care este pe partea dreaptă a aeronavei, am putut admira zgârie-norii din Manhattan, care erau vizibili în ciuda faptului că ploua.
Prețul:
Prețul biletelor pentru un zbor Air France de la București la New York și retur este de aproximativ 500EUR, însă depinde de data la care vreți să călătoriți, de unde achiziționați biletul, durata, zilele și așa mai departe. Deseori Air France are în ofertă această rută. De asemenea mai aveți și alte opțiuni pentru a ajunge la New York. LOT Polish Airlines, Swiss Air, Air Serbia, KLM, Lufthansa, air berlin, Austrian Airlines și Turkish Airlines sunt o parte din operatorii care zboară de la București la New York, cu o escală. Sperăm că într-un viitor nu foarte îndepărtat vom avea din nou un zbor direct din București către metropola americană… asta fiind un fel de american dream acum 🙂
Verdictul:
Acesta a fost primul meu zbor cu Air France și pot să vă spun sincer că sunt total dezamăgit. Dacă e să compar, TAROM oferă servicii mult mai bune la bordul aeronavelor sale, în ciuda faptului că rutele operate de aceștia sunt scurte. Lufthansa oferă de asemenea servicii on-board mult mai bune decât Air France pe rutele lung-curier, însă s-ar putea, și sper, ca situația să fie una izolată, vă reamintesc că acest zbor a fost unul operat în condiții de grevă, iar la bord s-au aflat doar 5 însoțitori de bord în loc de 12 cât este normal.
Am fost de asemenea puțin dezamăgit de aeronavă, Boeing-ul 777 este foarte răcoros, a fost prima dată când am zburat cu acest tip de aeronavă, însă parcă și Boeing-ul 747 a fost răcoros dar cu siguranță nu atât de tare precum B777. În schimb, s-ar putea ca iarna să fie mai cald în această aeronavă.
După cum spuneam mai sus, meniul servit a fost dezamăgitor, sărac, rece și, cred eu, servit prea repede. Sistemul de IFE (In-Flight Entertainment) este unul bun și cu siguranță oferă conținut care să îți ocupe cele 8 ore de zbor. Scaunele aeronavei sunt confortabile, oferă suficient spațiu și se pot înclina pe spate puțin.
Probabil, în urma acestei experiențe destul de neplăcute, vă întrebați dacă recomand Air France… Ei bine, este o decizie destul de grea, însă un lucru este cert: dacă trebuie să călătoriți în timpul unei greve, evitați aceste companii aeriene. Cu siguranță aveți destule variante. Sper totuși ca serviciile on-board oferite de operatorul francez să fie cu totul altfel și această situație să fie doar din cauza grevei, iar voi dacă aveți ocazia să zburați cu Airbus-ul A380 al Air France pe această rută, dar și altele, nu ezitați să o faceți, cu siguranță confortul va fi mai ridicat.
Recenzia noastră pentru un zbor Lufthansa operat cu Airbus A380 o regăsiți aici.
Recenzia noastră pentru un zbor TAROM operat cu Airbus A318 o regăsiți aici, iar cea pentru LOT Polish Airlines cu al lor Embraer 175 este disponibilă aici.
În cazul în care aveți întrebări despre Air France, seriviciile lor la sol și on-board, dar nu numai, nu ezitați să folosiți secțiunea comentarii și o să vă răspund întrebărilor cu mare plăcere. De asemenea, dacă ați zburat cu LOT, Air Serbia, KLM, Lufthansa sau alt operator aerian pe această rută, puteți să vă exprimați părerea printr-un comentariu.
Mulțumim!
NOTĂ: Acest material nu este unul sponsorizat, iar fotografiile și părerile prezentate ne aparțin. Preluarea parțială sau integrală a textului și a imaginilor prezentate în acest articol poate fi făcută doar cu acordul în scris al BoardingPass.ro și precizarea sursei!
Abonează-te la BoardingPass Plus
Deții deja un abonament BoardingPass Plus?
⚠️ Acest articol este proprietatea Aviation Geek SRL (www.boardingpass.ro) și este protejat de Legea dreptului de autor și drepturilor conexe (8/1996). În lipsa unui acord scris din partea Aviation Geek SRL, preluarea informațiilor din acest articol se poate face, potrivit reglementarilor în vigoare, doar în limita a maximum 200 de caractere și precizarea sursei cu link activ! Încălcarea acestor prevederi va fi supusă procedurilor pentru intrarea în legalitate și recuperarea daunelor.